Oli yrityksen kokoluokka tai toimiala mikä tahansa, toimivat perusasiat ovat työterveydessä valtavan tärkeässä roolissa. Myös AJ & J Servicellä sujuvasta ja mutkattomasta työterveyspalvelusta halutaan pitää kiinni.
Lähes neljännesvuosisadan ikäinen AJ & J Service tarjoaa teräksen pintakäsittelypalveluita teollisuuden tarpeisiin. Yrityksen halleihin Parkanoon ja Kauhajoelle saapuu käsiteltäviä kappaleita tulitikkuaskin kokoisista esineistä ruokakaupan valtaviin kattoristikoihin. Henkilöstöä on yhteensä kymmenkunta.
– Meillä työskentelee hiekkapuhaltaja, teollisuusmaalareita ja pyöräkonekuljettaja – sekä tietysti toimitusjohtaja, laatupäällikkö Sari Marttila kertoo. Marttila itse vastaa laatujärjestelmän lisäksi yrityksen talous- ja henkilöstöhallinnosta.
Kuten arvata saattaa, työ on hyvin käytännönläheistä. Käsiteltävien kappaleiden työstäminen ja liikuttelu on isolta osin koneistettua, mutta työskentely hallilla on silti pitkälti toiminnallista. Kukin projekti vaatii omanlaisensa valmistelun ja toteutuksen.
Teollisuusalan erityispiirteiden takia työterveydellä on erityisen merkittävä rooli työkyvyn ja -turvallisuuden tukemisessa. AJ & J Service on ollut TT Botnian asiakas siitä lähtien, kun maalaamo ostettiin nykyiseen omistukseensa vuonna 2013. Iso osa palveluntarpeesta on määräaikaistarkastuksia. Lakisääteisten työterveyspalveluiden lisäksi Marttila nostaa esille myös työterveydestä saatavan ohjeistuksen ja neuvonnan tärkeyden.
Yhteistyö ”omahoitajan”, työterveyshoitaja Johanna Peltolan kanssa on saumatonta. Marttilan tai yrityksen muiden työntekijöiden ei itse tarvitse muistaa määräpäiviä tai lakivelvoitteita. On helppo luottaa, että TT Botnialla pidetään huolta terveystarkastusten, työpaikkaselvitysten ja muiden toimenpiteiden ajantasaisuudesta.
– Tärkeintä on se, että Johanna ottaa asiat asiakseen ja voi hyvin luottaa, että kaikki tulee hoidettua, Marttila kehuu. Heillä arvostetaan erityisesti mutkattomuutta, joustavuutta ja luotettavuutta.
Kun tarve konsultaatiolle työterveyden näkökulmasta on akuutti, sähköpostiviesteihin vastataan nopeasti. Marttila kertoo, että myös muu henkilöstö on ollut tyytyväinen TT Botnian palveluihin.
– Miehet (AJ & J Servicen työntekijät) ovat olleet tyytyväisiä kaikkeen, mitä TT Botnialta on saanut. Mä uskon, että se ohjaus ja neuvonta, mitä Johanna heille antaa terveystarkastusten yhteydessä on aika hyvä ja tärkeä asia.
AJ & J Servicellä ei epäröidä suositella TT Botniaa. Yli kymmenvuotisen asiakkuuden kokemuksella palaute on välitön: Kyllä, ilman muuta