TT Botnias telefonlinjer fungerar för närvarande inte, problemet åtgärdas.

Upphandla företagshälsovården – se till att samarbetet fungerar och ger resultat

Företagshälsovården är en investering i att du och ditt team ska må bra och orka med jobbet. Därför lönar det sig att ibland stanna upp och fundera över innehållet och kvaliteten i samarbetet – precis som med vilken annan tjänst som helst.

 

När din företagshälsovårdspartner känner din vardag, kommunikationen är smidig och målen är tydliga, då syns resultaten. Men om det känns som att du får fler fakturor än fördelar, är det helt okej att ta ett steg tillbaka och fundera över vad du faktiskt får för pengarna.

När är det dags för upphandling?

 

Det kan vara läge att se över företagshälsovården om samarbetet inte fungerar som det borde, eller om du känner att du inte får valuta för pengarna.


• Om fakturorna ökar och du inte vet varför, fråga rakt ut. Du har rätt att veta vad du betalar för.
• Om samarbetet haltar eller kommunikationen inte fungerar, är det helt okej att utmana även oss – samarbetet ska kännas rätt.
• Om feedback inte leder till förändring kan det vara dags att hitta en partner som lyssnar och utvecklar samarbetet.


Upphandling handlar inte bara om pris. Det är ett sätt att säkerställa att företagshälsovården verkligen stöder företagets mål och personalens arbetsförmåga.

Vad lönar det sig att jämföra?

En bra företagshälsovårdspartner erbjuder mer än hälsogranskningar och rapporter. Det verkliga värdet syns i att hjälpen kommer i rätt tid och på rätt sätt.


Titta särskilt på:


Ett mångprofessionellt team: företagsläkare, -hälsovårdare, -psykolog och -fysioterapeut. När olika yrkesgrupper arbetar tillsammans hittar man lösningar snabbare och stödet blir mer heltäckande.
Kvaliteten på samarbetet: till exempel arbetsplatsutredningar handlar inte enbart om att producera rapporter, utan om att tillsammans planera och genomföra konkreta åtgärder.
Tillgänglighet: tjänsterna ska vara lätta att nå när de behövs, även på mindre orter.

Vanliga fallgropar

 

För att upphandlingen ska lyckas behöver man ge processen lite tid. Om det är bråttom är det lätt att missa viktiga detaljer, och då riskerar helheten att inte stöda företaget på bästa sätt.


Det lönar sig att lägga lite tid på offertförfrågan – den hjälper oss att förstå ditt företags verkliga behov och att erbjuda precis rätt stöd. Har du tidigare utredningar eller rapporter använder vi dem som grund i början av samarbetet. Vi tar vid där den förra aktören slutade, så att inget behöver göras två gånger.


När man satsar långsiktigt på företagshälsan märks resultatet i både ork och vardag. Vi ser till att samarbetet kommer igång smidigt – från första början.

Vad ska du fråga i offertskedet?

Vi vill att du ska veta exakt vad du köper. Därför uppmuntrar vi dig att fråga, det är det bästa sättet att säkerställa att företagshälsovårdstjänsterna fungerar som de ska.


Här är några frågor att komma igång med:


• Hur byggs samarbetet upp och hur ofta har vi gemensamma avstämningar?
• Vilket slags företagshälsovårdsteam hör till avtalet och hur fungerar det i praktiken?
• Hur görs arbetsplatsutredningar och hur används resultaten?
• Hur fungerar kontakten vid brådskande ärenden?
• Hur fungerar prissättningen och FPA-ersättningar i praktiken?

Bra eller riktigt bra företagshälsovård?

En bra företagshälsovård sköter det lagstadgade. En riktigt bra företagshälsovård bygger på förtroende, öppenhet och gemensamma mål.

 

En riktigt bra partner är någon som:

– Ofta tvekar kunder i onödan. Vi finns här för att du ska kunna fråga och få svar. Vårt jobb är att hitta vägar framåt, och då känns samarbetet meningsfullt, säger TT Botnias servicechef Virpi Lipasti.

Tre tips för en lyckad upphandling

Lägg lite tid på offertförfrågan.

 Ju tydligare du beskriver dina behov, desto mer ändamålsenlig blir offerten.

 

Våga fråga.

Du har rätt att veta vad du betalar för och hur samarbetet utvecklas.

Tänk långsiktigt.

 Ett bra samarbete märks i en smidigare vardag, i arbetsförmågan och i att företagshälsan fungerar som den ska.

Företagshälsovårdspartnern som går vid din sida

Söderbacka-Tina-palvelupäällikkö

Tina Söderbacka

Servicechef

040 847 2009

Palvelupäällikkö Virpi Lipasti

Virpi Lipasti

Servicechef

040 188 6941