TT Botnias telefonlinjer fungerar för närvarande inte, problemet åtgärdas.

På arbetsförmågans sida – TT Botnias mångprofessionella team tar hand om det helhetsmässiga välmåendet på arbetsplatser

TT Botnias kunder betjänas av ett mångprofessionelllt team som arbetar för att förbättra och utveckla välmåendet på arbetsplatser. Det är till stor fördel för kunderna att experter som förstår en viss arbetsmiljös risker och utmaningar tar hand om de fysiska och psykiska utmaningarna. Mångprofessionalism ger också nya perspektiv på att lösa kundernas problem.

 

Tätt samarbete med kunderna

 

Enligt Anu Storm, som arbetar som ansvarig företagspsykolog på TT Botnia, förverkligas det mångprofessionella samarbetet bland annat med möten för företagshälsovårdsteamen som är utsedda för kunderna.

 

– Teamen samlas regelbundet för att vi ska kunna diskutera och hitta lösningar tillsammans. På plats finns ofta både företagshälsovårdare, företagsfysioterapeut, företagspsykolog och företagsläkare. I företagshälsovårdssamarbetsmöten deltar alltid representanter från kundorganisationen, oftast förmän och ledningen. Det mångprofessionella teamet samlas även utan representanter från kundorganisationen.

 

Ett annat konkret exempel på mångprofessionalism är nätverksmöten, som hålls tillsammans med arbetstagaren och arbetsgivaren. Inom företagshälsovården koordineras kundens arbetsförmåga av företagshälsovårdaren, som nästan alltid också är den som organiserar företagshälsovårdsmötet.

 

– Företagsläkaren deltar också, men utöver det kan även företagspsykologen eller företagsfysioterapeuten vara med beroende på arbetstagarens ärende. Målet är att anpassa arbetet så att arbetsförmågan och möjligheten att arbeta bibehålls samtidigt som man strävar efter att lösa den utmaning som minskar arbetsförmågan. Detta är dock inte alltid möjligt, och i sådana fall kan en mer permanent anpassning av arbetet bli aktuellt, så att partiellt arbete blir möjligt.

Henkilön sylissä muistiinpanovihko

 

Skräddarsydda lösningar är nyckeln till en lyckad kundupplevelse

 

På TT Botnia läggs stor vikt vid att kunderna får de företagshälsovårdstjänster som är bäst anpassade för deras organisationer.

 

– Vi skräddarsyr alltid de nödvändiga tjänsterna baserat på diskussioner med kunderna. Vårt mål är att lära känna arbetsmiljöernas särdrag och att arbeta förebyggande för att utveckla arbetsmiljön. Att känna igen och förstå dessa särdrag är centralt för att kunna erbjuda fungerande företagshälsovårdstjänster, berättar Storm.

 

När ett avtal om företagshälsovårdstjänster har ingåtts har kunderna möjlighet att ta kontakt med TT Botnia med låg tröskel.

 

– Förmän eller arbetarskyddsfullmäktige kan ta kontakt med oss i olika ärenden som påverkar arbetstagares eller arbetsgemenskapers arbetsförmåga. Vi svarar på kontakterna genom exempelvis handledningstillfällen, som kan handla om att förbättra arbetsergonomin, att hitta meningsfullheten med arbetet eller att använda sina styrkor i arbetet. Varje kundrelation är unik, och därför varierar också lösningarna beroende på kunden.

 

Mångprofessionellt samarbete gynnar alla parter

 

Milla Poola, som arbetar som företagsfysioterapeut på TT Botnia, berättar att det mångprofessionella samarbetet gynnar både kunderna och TT Botnias medarbetare.

 

– Samarbetet med kollegorna ger olika perspektiv på arbetet. Vi ser till kunden som en helhet, istället för att fokusera på värk i ett knä eller en axel. Vid behov hänvisar vi kunden vidare, till exempel till företagshälsovårdaren.

 

Vårdhänvisningen är smidig att ordna internt inom organisationen.

 

– Det här underlättar kundens ärendehantering på TT Botnia och främjar också återställandet av arbetsförmågan, vilket är bra både för arbetsgivaren och arbetstagaren.

 

Storm påpekar att människor i grunden vill vara arbetsförmögna, gå till jobbet och prestera bra i sitt arbete.

 

– Vi på TT Botnia står på arbetsförmågans sida, det är till fördel både för arbetstagaren och arbetsgivaren, avslutar Storm.