ISO 9001 är en internationell standard som ställer krav på ett kvalitetsledningssystem (QMS). Syftet är att hjälpa organisationer att säkerställa att de uppfyller kundernas och intressenternas behov samtidigt som de följer lagstadgade och andra regleringskrav som rör produkten eller tjänsten.
ISO 9001 fokuserar särskilt på att förbättra processer och arbetsmetoder, vilket främjar kundnöjdhet, effektivitet och konsekvens i TT Botnias verksamhet.
– Att erhålla kvalitetscertifikatet är resultatet av ett långt arbete, och vi är väldigt glada att ha nått målet. Arbetet slutar dock inte här, det finns alltid utrymme för förbättringar, och det är också ett krav för att behålla certifikatet, säger TT Botnias vd Timo Ylilauri.
För att erhålla certifikatet krävs dokumentation av kvalitetssystemet, regelbundna interna revisioner, utbildning av personalen och ständig uppföljning. Dessutom kräver ISO 9001-certifikatet regelbundna externa revisioner för att säkerställa att systemet fortsatt uppfyller standardens krav.
– Patient- och kundsäkerheten är en viktig del av vård- och tjänstekvaliteten hos TT Botnia, betonar servicechef Tina Söderbacka.
– Certifikatet visar att vi prioriterar ständig utveckling. Vi hoppas självklart att detta även kommer att märkas för våra kunder och andra intressenter genom smidiga processer, avslutar Ylilauri.