TT Botnian asiakkaita palvelee moniammatillinen tiimi, jonka tavoitteena on parantaa ja kehittää työyhteisöjen hyvinvointia. Tämä on ihanteellinen tilanne asiakkaille, sillä työyhteisön fyysisiä ja henkisiä haasteita hoitavat ammattilaiset, jotka tuntevat työympäristöihin liittyvät riskit ja haasteet. Moniammatillisuus tuo myös uusia näkökulmia asiakkaiden haasteiden ratkaisemiseen.
TT Botnialla vastaavana työterveyspsykologina toimivan Anu Stormin mukaan moniammatillinen yhteistyö toteutuu muun muassa asiakkaille nimitettyjen työterveystiimien palavereissa.
– Kokoonnumme säännöllisesti keskustelemaan ja etsimään ratkaisuja tiimien kanssa. Paikalla on usein niin työterveyshoitaja, työfysioterapeutti, työterveyspsykologi kuin työterveyslääkärikin. Työterveysyhteistyöneuvotteluissa on aina paikalla asiakasorganisaation edustajia, useimmiten esihenkilöitä ja johtoa. Moniammatillinen tiimi kokoontuu myös ilman asiakasorganisaation edustajia.
Toinen konkreettinen esimerkki moniammatillisuudesta ovat työterveysneuvottelut, joita käydään yhdessä työntekijän ja työnantajan kanssa. Työterveydessä asiakkaan työkykyä koordinoi työterveyshoitaja, joka on lähes aina myös työterveysneuvottelun järjestäjä.
– Työterveyslääkäri osallistuu myös neuvotteluun, mutta hänen lisäksensä mukana voi olla myös työterveyspsykologi tai työfysioterapeutti riippuen työntekijän haasteesta. Tavoitteena on työn muokkaaminen niin, että työkyky ja mahdollisuus työntekoon säilyvät samalla kun pyritään hoitamaan työkykyä madaltava haaste kuntoon. Aina tämä ei tietenkään onnistu ja sellaisessa tilanteessa kyseeseen voi tulla pysyvämpi työn muokkaaminen niin, että osittainen työssäkäynti on mahdollista.
TT Botnialla tehdään paljon töitä sen eteen, että asiakkaat saavat juuri heidän organisaatioilleen sopivat työterveyspalvelut.
– Räätälöimme tarvittavat palvelut aina asiakkaiden kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta. Tavoitteemme on oppia työympäristöjen erityispiirteet ja tehdä ennaltaehkäisevää työtä työympäristön kehittämiseksi. Erityispiirteiden tunteminen ja tunnistaminen ovat avainasemassa toimivien työterveyspalveluiden tarjoamisessa, Storm kertoo.
Kun sopimus työterveyspalveluista on solmittu, on asiakkailla mahdollisuus olla yhteydessä TT Botniaan matalalla kynnyksellä.
– Esihenkilöt tai työsuojeluvaltuutetut voivat ottaa meihin yhteyttä erilaisissa asioissa, jotka vaikuttavat työntekijän tai työyhteisön työstä suoriutumiseen. Reagoimme yhteydenottoihin esimerkiksi ohjaustilaisuuksilla, jotka voivat käsitellä työergonomian parantamista, työn merkityksellisyyden löytämistä tai omien vahvuuksien hyödyntämistä työssä. Jokainen asiakkuus on ainutlaatuinen, ja siksi myös ratkaisut vaihtelevat asiakkuuksittain.
TT Botnialla työfysioterapeuttina toimiva Milla Poola kertoo, että moniammatillinen yhteistyö hyödyttää niin asiakkaita kuin TT Botnian työntekijöitä.
– Yhteistyö kollegoiden kanssa antaa työhön eri näkökulmia. Kiinnitämme huomiota asiakkaaseen kokonaisuutena, sen sijaan että keskittyisimme kipeään polveen tai olkapäähän. Tarvittaessa ohjaamme asiakkaan asioita eteenpäin esimerkiksi työterveyshoitajalle.
Hoitoonohjaus on helppo järjestää organisaation sisäisesti.
– Tämä sujuvoittaa asiakkaan asiointia TT Botnialla ja se myös edistää työkyvyn palautumista, mikä on hyvä asia niin työnantajalle kuin työntekijälle.
Stormin mukaan ihmiset haluavat lähtökohtaisesti olla työkykyisiä, käydä töissä ja suoriutua työstään hyvin.
– Me TT Botnialla olemme työkyvyn puolella, se on niin työntekijän kuin työnantajan etu, Storm päättää.
Tutustu lisää ja pyydä tarjous yrityksellesi sopivista työterveyspalveluista TÄÄLTÄ